מבחני המיון לאיתור מחוננים – מידע כללי

מידע כללי על מבחני מחוננים שלב א' ועל מבחני מחוננים שלב ב'.

בכל שנה מתקיימים מבחנים לאיתור תלמידים מחוננים ומצטיינים. המבחנים נבנים ונערכים על ידי גוף חיצוני בשם מכון קרני, שזכה במכרז מטעם משרד החינוך.

המבחן מתקיים בכיתות ב' בבתי ספר במגזר היהודי (בדרך כלל בחודשים אוקטובר/נובמבר)

ובכיתות ג' במגזר הערבי והוא נקרא מבחן מחוננים שלב א'.

מבחן שלב א' מורכב משני חלקים: חלק כמותי וחלק מילולי. החלק הכמותי בודק הבנה כמותית ועשוי לכלול תרגילי חשבון, סדרות חשבוניות, בעיות מילוליות ובעיות קניות. החלק המילולי בודק הבנה מילולית ולרוב כולל אוצר מילים והבנת הנקרא. 

המבחן ייערך בבית הספר בו לומד התלמיד וייבדק על ידי בית הספר, בהתאם להנחיות של מכון קרני (הגוף החיצוני הבוחן). על סמך הבדיקה, בית הספר ימליץ על 15% מכלל תלמידי שכבת ב' להמשיך ולהיבחן במבחן מחוננים שלב ב'. התוצאות תהיינה ביחס לשכבה הנבחנת בשנת ההיבחנות ולא ביחס לשנים קודמות.

חשוב לציין כי במידה וילדכם לא עבר את שלב א' ואתם חשים שנעשתה טעות באיתורו – יש באפשרותכם לערער על החלטת הצוות החינוכי, על ידי הגשת ערעור מקוון בפורטל הורים במשרד החינוך. 

בנוסף, כדאי לדעת שמבחנים אלה אינם בגדר חובה. הורה שאינו מעוניין שבנו/בתו ייגשו למבחן זה יכול להודיע על כך מראש בכתב להנהלת בית הספר.

מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים בדרך כלל בחודשים ינואר-מרץ. הוא ייערך מחוץ לבית הספר, בשעות אחר הצהריים, והוא יהיה זה שיקבע האם ילדכם מתאים ללמוד במסגרת למחוננים.

במבחן זה ייבחנו 15% התלמידים שעברו את שלב א' בבתי הספר השונים או כאלה שהומלץ להם  על ידי צוות בית הספר לגשת למבחן שלב ב'.

מבחן שלב ב' מורכב משלושה חלקים: חלק כמותי, חלק מילולי וחלק של צורות.

החלק הכמותי בודק הבנה כמותית וכולל תרגילי חשבון ובעיות מילוליות. החלק המילולי בודק הבנה מילולית ברמה גבוהה ולרוב כולל  ידע כללי, אוצר מילים, אנלוגיות והבנת הנקרא. מבחני הצורות בודקים ראיה מרחבית ויכללו חוקיות וסדרות.   

חשוב לזכור שזוהי בחינה עם שאלות סגורות (כלומר, אמריקאיות).

תלמידים שיעברו את מבחן שלב ב' יעברו ראיון קבלה (אישי או קבוצתי). מטרת הראיון היא בעיקר לערוך היכרות עם הילד ולבחון את מידת המוטיבציה שלו להשתתף בתוכנית.

בסופו של דבר, תלמידים שיאותרו כמחוננים יתקבלו למסגרות ייעודיות, שמטרתן להעשיר את ידיעותיו וכישוריו של הילד המחונן. ילד שייבחן בכיתה ב' – יתחיל את התוכנית בכיתה ג' ובהתאמה, ילד שייבחן בכיתה ג' יתחיל את התוכנית בכיתה ד'.

בהצלחה 😊

השאירו תגובה