האם ההכנה לקראת מבחני מחוננים נחוצה?

האם ההכנה לקראת מבחני מחוננים נחוצה?

אנשים רבים מאמינים שההכנה לקראת מבחני המחוננים מיותרת ושניתן להסתדר מצוין גם בלעדיה. במאמר זה אנו לא מתכוונים לשכנע אף אחד בנחיצות ההכנה, אלא רק להעלות כמה נקודות למחשבה, בנוגע לתפיסה הרווחת שאין צורך לערוך הכנה לקראת המבחן.

הכנה למבחני מחוננים | מחונן מלידה
  1. חשוב להבין שההכנה לקראת מבחני המיון למחוננים לא אמורה להפוך ילד לא מחונן לילד מחונן. ילד מחונן, כפי שרבים טוענים ובצדק, פשוט נולד כזה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שכל הילדים נבחנים ביחס לתלמידים הנבחנים איתם באותו שנתון וכי רק כ-15% מכלל התלמידים הנבחנים באותה שכבה יאותרו על ידי בית הספר כמועמדים להיבחן גם בשלב ב' (מבחן המיון השני לקראת הקבלה לתוכנית המחוננים), כך שחשוב לערוך היכרות מוקדמת עם מבנה הבחינה.

  2. מבחן המיון למחוננים כולל שאלות מגוונות מתחומי דעת שונים, שהילדים טרם נתקלו בהן במסגרת ביה"ס. כלומר, מדובר בבחינה שהיא למעשה זרה לילדים. סגנון השאלות שיתקלו בהן, ההגבלה בזמן ועומס הפרקים עלולים להלחיץ את הילד, שלא לצורך, ולפגום ביכולתו לצלוח את הבחינה באופן הכי טוב שאפשר.

הכנה טובה למבחן, למעשה, תאפשר לילדכם להיחשף לסוגי השאלות שתופענה במבחן (צורות, שאלות מתמטיות מורכבות וכן הלאה) ולתרגל תחת מגבלה של זמן. תרגול שכזה יסייע לילדכם להפחית את מפלס החרדה ולפתור את הבחינה בקלות ובביטחון.

 

  1. חשוב לזכור שהורים רבים רוכשים לומדות וחוברות הכנה, על מנת להכין את ילדיהם לקראת הבחינה, כך שילד מחונן שלא ערך הכנה לקראת הבחינה, עלול לקבל ציון נמוך מחבריו שכן ערכו היכרות מוקדמת עם הבחינה. זיכרו שהתלמידים נמדדים ביחס לתלמידים שנבחנו עמם באותו יום.

  2. ילדים מחוננים משתלבים במסגרות מעשירות, שמיטיבות עימם בטווח הארוך. כדאי לערוך הכנה מתאימה אם אתם "חושדים" שילדכם מחונן ויכול להשתלב במסגרות מקדמות אלה.

  3. אוקי, אז מה מומלץ? לומדה לתרגול אונליין או חוברת להדפסה?

המלצתנו היא לשלב!

לומדה לתרגול אונליין היא לרוב נגישה מכל מכשיר ומאפשרת למידה שונה מהלמידה המסורתית בביה"ס. כך הילדים לעיתים נלהבים לתרגל באופן זה ולכם ההורים יש דרך לעקוב אחר ההתקדמות שלהם.

למרות כל האמור לעיל, חשוב לזכור שהמבחן בסופו של דבר הוא מבחן מודפס ולכן יש חשיבות רבה לתרגול של מבחנים מודפסים.

לכן מומלץ לשלב תרגול אונליין עם תרגול של חומרים מודפסים.

לסיכום, הכנה מתאימה תחשוף את ילדיכם למבנה הבחינה, לסגנון השאלות כגון: תרגילי צורות ותרגילים מתמטיים מורכבים. חשיפה זו עשויה לסייע לילדכם להביא לידי ביטוי את כישוריו באופן הטוב ביותר ולהצטיין בבחינה.

בהצלחה 😊  

מקווים שנהנתם מהתוכן , אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

מקווים שנהנתם מהתוכן , אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

צוות מחונן מלידה