ילדים מחוננים: הפן הריגשי-חברתי

רבות נאמר ונכתב על ילדים מחוננים בפן הקוגנטיבי. ידוע שילדים מחוננים לרוב יפגינו יכולות אינטלקטואליות גבוהות לעומת אוכלוסיית בני גילם.

רבות נאמר ונכתב על ילדים מחוננים בפן הקוגנטיבי. ידוע שילדים מחוננים לרוב יפגינו יכולות אינטלקטואליות גבוהות לעומת אוכלוסיית בני גילם. הם יעבדו מידע במהירות, יהיו מסוגלים לחשוב באופן לוגי ומאורגן מגיל צעיר מאוד; והם יהיו לרוב יצירתיים ובעלי יכולת ריכוז יוצאת דופן.

אולם, מלבד ההיבט הקוגנטיבי, ישנו ההיבט הרגשי, החשוב לא פחות, שכדאי להיות מודעים אליו כהורים לילדים מחוננים. למעשה, פעמים רבות היכולות הקוגנטיביות הגבוהות תבואנה לידי ביטוי גם בסף רגישות גבוה, כאשר הילד המחונן עשוי להפגין התנהגויות המצביעות על רגישות יתר, הן כלפי הסביבה והן כלפי עצמם.

הנה מספר דוגמאות לרגישות יתר שילדכם המחונן עשוי לבטא:

  1. ילדים מחוננים לעיתים שואפים לשלמות ושאיפה זו עשויה לגרום להם לפתח נטייה לפרפקציוניזם ולביקורת עצמית בלתי מוצדקת. האחרונים עשויים אף לעכב אותם בדרכם בחיים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית, כאשר תפיסת עולם זו תנהל אותם בבחינת "הכל או כלום".
  2. רגישות זו עשויה לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים חברתיים. כך למשל, ילד מחונן עשוי לנסות לייצר עם בני גילו משחקים מורכבים ואף להתרגז כאשר לא ישתפו איתו פעולה; לחילופין, הוא עשוי לנסות ליצור קשר עם ילדים בוגרים ממנו, שיכולותיהם האינטלקטואליות גבוהות יותר מאשר אצל בני גילו, אך שבהתאם קיים גם פער בינו לבינם בתחום ההתפתחות הרגשית. הפער בין היכולות הקוגנטיביות לאלה הרגשיות עשוי להקשות על הילדים המחוננים לייצר קשרים חברתיים משמעותיים, הן עם בני גילם והן עם ילדים בוגרים מהם.
  3. פערים אלה עשויים לבוא לידי ביטוי גם בתוך המשפחה – לעיתים ההורים אינם מעורבים מספיק בחיי הילד ולא מהווים סביבה תומכת דיה עבור צרכיו הרגשיים של הילד המחונן. חוסר מעורבות שכזה עשוי ליצור מתחים וכעסים בקרב הילד המחונן כלפי הוריו.
  4. כהמשך ישיר של הסעיף הקודם, יכולותיו האינטלקטואליות הגבוהות של הילד המחונן במשפחה עשויות ליצור מתחים גם עם אחיו הלא מחוננים ואף לייצר תחרות וקנאה כלפיו.

ממעט הסיבות שמנינו לעיל ניתן לראות שילד מחונן יזדקק למעטפת רגשית מכילה, שתסייע לו להתגבר על מהמורות רגשיות שעשויות לצוץ במהלך חייו, וזאת עקב מחוננותו.

אז מה עושים?

על מנת לייצר מערכת מקיפה ותומכת רגשית עבור הילד המחונן כדאי לנקוט בצעדים הבאים:

  1. כדאי ליצור קשר עם הורים לילדים מחוננים אחרים – הן כדי לחלוק טיפים וחוויות והן כדי ליזום מפגשים חברתיים מעשירים בין הילדים.
  2. במהלך מפגשים חברתיים, בעיקר בגילים הצעירים, כדאי לתווך לילדים המחוננים סיטואציות חברתיות. כך ניתן יהיה להסביר לילדים שדרך המשחק שבחרו היא מעניינת ומקורית, אך שכדאי לאפשר גם לצד השני במשחק להביע את דעתו ולהציע חלופות או תוספות למשחק.
  3. חשוב להסביר לילד שלא הכל חייב להיות מושלם. כדאי אף לייצר סיטואציות שבהן לא הכל מושלם ועדיין להעביר את המסר ש"השמיים לא נפלו". כך למשל אפשר לצאת לסיבוב קצר, כשיש סיכוי שלפתע יירד גשם. הילד ייחשף לסיטואציה לא מתוכננת, שכביכול "פוגמת" בשלמותו של הטיול ועדיין להפנים שניתן ליהנות גם במצבים "לא מושלמים" כגון אלה.

ניתן אף לתת דוגמאות מחייכם לסיטואציות בהן לא הכל היה מושלם והדברים עדיין הסתדרו וקידמו אתכם לעבר המטרות שהצבתם לעצמכם.

  1. חשוב להיות מעורב בחיי הילד – לשוחח איתו, להבין האם הילד חווה קשיים חברתיים בבית הספר, עקב היותו מחונן וזאת על מנת לפתור בעיות באופן מיטבי בטרם יהפכו גדולות יותר.
  2. חשוב לתווך סיטואציות חברתיות בין אחים – לטפח את מיוחדותו של כל ילד בבית ולא להעצים רק את הילד המחונן. כך תימנע התפתחות התחושה של תחרותיות וקנאה וכל ילד ימצא את מקומו במארג המשפחתי.
  3. בכל מצב בו אתם חשים שאין לכם די כלים לתמוך רגשית בילדכם המחונן, כדאי להיעזר באיש מקצוע, שיסייע להתוות דרך ובסופו של דבר לספק לכם כלים להוות משענת תומכת ויציבה עבור ילדכם.

בהצלחה 😊

מומלץ לקרוא גם את המאמרים הבאים:

מהי מחוננות?

טיפים למבחן מחוננים

מבחני המיון לאיתור מחוננים – מידע כללי

מבחן מחוננים שלב א לדוגמא

מבחן מחוננים שלב ב לדוגמא

מקווים שנהנתם מהתוכן , אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

מקווים שנהנתם מהתוכן , אנחנו כאן בשבילכם לכל שאלה.

צוות מחונן מלידה